köpek tekmelemenin felsefesi

"örneğin kartezyen felsefede şu varsayılmıştır: kartezyenler, insanların aklının olduğu ve dünyada geriye kalan her şeyin makina olduğunu kanıtladığını düşünmüştür. dolayısıyla diyelim ki, bir kedi ile bir saat arasında hiçbir fark yoktur. bir kedi sadece biraz daha karmaşıktır. 17. yüzyılda kralın mahiyetine bakacak olursanız, tüm bu yazılanları okumuş ve anladıklarını düşünmüş olan o akıllı büyük adamlar, spor olsun diye leydi bilmem kimin en sevdiği köpeğini tekmeleyerek öldürüyorlarmış ve bunun bir taşın yere düşmesi gibi bir şey olduğunu söyleyip kahkahalarla gülüyorlarmış, sonra da bu aptal leydi en son felsefe akımlarından anlamıyor diyorlarmış."
[noam chomsky, entelektüellerin sorumluluğu, s.61]

3 yorum:

  1. noam chomsky'den sonunda bir şey okumuş olduğuma seviniyorum. umarım, kitaptan daha başka alıntılar da yaparsın.

    YanıtlaSil
  2. kitap 100 sayfa bi şey ve röportaj formatında. genel olarak amerika'daki solun bugünkü durumunu 60'lardakine referansla değerlendiriyor chomsky. ve işin garip yanı sol hakkında söyledikleri o kadar tanıdık ki insan amerikan politikalarının yavanlığından ve tıkanıklığından bir kez daha tiksiniyor. bu yüzden pek yeni ve ufuk açıcı bir şey söylüyor gibi gelmedi bana chomsky. temel olarak iktidara sahip olanın iddia ettiği şeyleri ve eylemlerin sebeplerini kanıtlama zorunluluğunun her zaman iktidara ait olduğunu falan söylüyor.

    YanıtlaSil
  3. Hmm, olmadı. Ben sandım, dilbilim üzerine bir kitap; aslında bu adamla ilgili bir 'kitap' okumaya çalışmıştım. O da, sinema üzerine oldukça mekanik bir dille yazılmış bir kitaptı, pek bir şey anlayamamıştım. Alıntıladığın yazıyı görünce heveslendim; anlaşılır ve psikoloji-felsefe türevi bir şeyler var diye ama geri kalanı da siyasetmiş zaten.

    YanıtlaSil