pornografik filmin eleştirisi

"tipik bir pornografik filmde -ve tipik pornnografik edebiyatta- süperego işlevlerine yer yoktur. hikayeler cinselliğin kolayca teşhirini vurgular; utanma yok olmuştur. uylaşımlar değerler ve özellikle bireysel değerlerin sekteye uğratılması bir kere kabul edildiğinde, ahlaki yargıdan özgürlük freud'un kitlelerin karakteristiği olarak nitelediği kişisel sorumluluktan heyecan ve özgürlük duygusu veren bir kaçış anlamına gelir. seyirci insani ilişkiler yerine cinsel eylemlerle özdeşleşir. kahramanların iç dünyalarına ilişkin başka bir fanteziye imkan vermeyecek şekilde herhangi bir belirsizliğin olmaması, anlatının anlamsızlığı cinselliğin mekanikleştirilmesine katkıda bulunur.

"pornografik filmde tipik olarak görülen cinsel ilişkinin insani olmaktan çıkartılması, özellikle bir grup içinde seyrediliyorsa, seyreden kişide sevgiden kopuk bir halde çok-yönlü sapkın bebeksi cinsel duyguları ve ayrıca pregenital cinselliğin saldırgan özelliklerini harekete geçirir, çiftin cinsel mahremiyetini fetişistik bir değersizleştirmeye uğratarak cinselliği heyecan verici beden kısımlarının toplamına indirger ve asal sahneyi yalıtılmış cinsel bileşenlere dönüştürüp saldırganca tahrip eder. kısacası, burada erotik olanın sapkınca bir yozlaştırılması gerçekleşir ki, bu tutkulu aşkın idealleştirilmesi yanında erotik ve estetik bağlantısını da koparır. pornografik film uylaşımsal ahlakla taban tabana zıt -aslında duygusal yakınlık kadar uylaşımsallığa da köklü saldırı anlamında- olduğu müddetçe, şoke etme değeri de vardır. ama bireysel olarak duygusal deneyimin en ilksel düzeylerinde cinsel heyecan istendiği zaman bile, pornografi hızla sıkıcı hale gelir ve ters teper. bunun nedeni, cinsel davranışla çiftin duygusal ilişkisinin karmaşıklığı arasındaki bağın koparılması cinselliği preödipal ve ödipal içerimlerden yoksun bırakır, seksi mekanikleştirir.

"pornografik filmle (saldırgan dürtüler cinsel ilişkiye hakim olduğunda, bilinçdışı saldırganlık çiftin nesne ilişkilerini kökten tahrip ettiğinde ve partnerlerde ve çiftte bütünleşmişi bir süperego yokluğunun mahrem ve özel olanın mekanize grup seksi içinde çözülmesini kolaylaştırdığında) tutkulu aşkın gerilemesi arasında bir paralellik vardır. tıpkı grup seksi yapan bireylerin nesne ilişkilerinin kötüleşmesinin bir sonucu olarak bir süre sonra cinsel heyecan kapasitelerinde kötüleşme görülmesi gibi, cinsellikle sevginin ayrılmasını bilinçli bir biçimde sömüren pornografik filmin, ters etki yapan çok-yönlü sapkın cinselliğin sağladığı erken cinsel uyarılma etkisi geçtikten sonra, mekanikleşmesi ve sıkıcılaşması da tesadüf değildir.

"pornografik filmin hazır, "uylaşımsal olmayan" ya da "underground"; ama ahenkli bir biçimde tepki veren bir izleyici kitlesi de vardır ve bu kitle geniş grup süreçlerinin karakter özelliği olan cinselliğin analleştirmesine hoşgörüyle bakar ve ondan hoşlanır. bu tepkinin bariz çelişkisi ve pornografik filmin tersine sıkıcı etkileri, kitlesinin son derece istikrarsız olmasında kendini gösterir.

"pornografik filmin karakter özellikleri seyredenleri istila edilmiş asal sahnenin şokundan ve gizil dönem süperegosunun tahammül edemediği bir şey olan sevgiyle cinselliği bütünleştirmek gibi zor bir işten kurtarır. bu anlamda, pornografik film uylaşımsal filmin karşı ucunda yer alır, ve paradoksal olarak, bütün başka anlamlarda gizil dönem süperegosunun aynı bilinçdışı hakimiyetine boyun eğer. aslında, cinsel birleşmenin resmedilmesi dışında pornografik film genellikle son derece uylaşımsaldır ve cinsel iletişim söz konusu olduğunda sıklıkla çocukça bir "espri" ya da eğlence anlayışını benimser; bu da seyircinin her tür derin duygusal tepkiden ya da filmin cinsel içeriğinin saldırgan unsurlarının ayrımına varmaktan uzak durmasına imkan verir. şaşırtıcı denecek kadar tutarlı bir biçimde estetik bir çerçevenin yokluğu, dekorun, müziğin, tavırların ve genel havanın kabalığında kendini gösteren yetişkin süperego işlevlerinin de yokluğunu yansıtır. tipik olarak, cinsel davranışların saldırgan, dikizci sergilenişi, mekanik olarak girme ve ona girilme hareketlerine odaklanma, genital organların ve bedenin ilgili parçalarının kavranması ya da kavraması insan insan bedeninin yalıtılmış parçalara bölünmesine katkıda bulunurken, bu parçaların tekrar gösterilmesi cinsel organlara fetişleştirici bir yaklaşıma işaret eder.

"stoller'ın pornografik filmlerin oyuncuları, yönetmenleri ve yapımcılarının psikolojisi üzerine yaptığı araştırma bu insanların travmatik, saldırgan deneyimlerini, özellikle kendilerini aşağılanmış ve cinsel travma geçirmiş hissetmelerini çarpıcı bir biçimde gösterir. stoller'ın iddiasına göre, pornografi bilinçdışı olarak, bu filmlerin yapımında rol alan insanların, çok-yönlü sapkın bebeksi cinselliğin etkisi altında genital cinselliğin ayrı bir ifadesi yoluyla bu deneyimleri dönüştürme çabasını temsil eder. pornografik film her ne kadar uylaşımsal filmlere hiç benzemediği izlenimi verse de, erotizmin cinsel ve duygusal yanlarını sevgi ve idealleştirilen yanlarından yanlarından mutlak anlamda koparması aynıdır."
[otto kernberg, aşk ilişkileri, normallik ve patoloji, s.228-231]

gelelim önemli gördüğüm bir uyarıya: kitap ilk olarak 1995'te basılmış. yani henüz internet herkesin ulaşıp kullanabildiği bir medya olmadığı zamanda yapılan bir eleştiri okuyoruz. otto kernberg de haliyle pornografik filmin, yani  stüdyoların kar etmek amacıyla yatırım yapıp çektiği "seks kurgu"larını inceliyor. hatta kitabın aynı bölümünde "uylaşımsal film" dediği, örnek olarak verebileceğimiz romantik filmleri de aynı bağlamda ele alıyor: romantik filmlerde çiftleri sevişirken göremeyiz. porno filmlerde de romantik filmlerde de seks aşktan kesin çizgilerle ayrılmıştır. dün cuk oturan bir kelime oyunuyla blogda paylaştığım karikatür de aynen bunu yansıtmakta. bkz: http://obisp.blogspot.com/2010/08/mikili-filmler.html

ancak dikkate alınması gereken nokta şu ki günümüzde internet sayesinde kar amacı gütmeyen ve haliyle kurgusallığın para motivasyonundan "kısmen" bağımsızlaştığı amatör pornolar, stüdyo filmlerine yöneltilen aşk yokluğu eleştirisine aynı şekilde muhattap tutulamaz bence. yaptıkları seksi filme alan amatörler için olduğun kadar izleyici açısından da arada fark vardır. kurgu olmadığı hissi alındığı müddetçe kernberg'in "asal sahneye saldırı" dediği anne-babayı sevişirken dikizleme (rakip ebeveynin yerine geçme fantezisi) o denli yoğun olarak hissedilecektir.

tabi her film aslında bir dikizleme edimidir. katharsis kendimizi başkasında görebildiğimiz müddetçe gerçekleşebilir. önemli olan ise temel motivasyomuzun ne olduğudur. bastırılan cinsel itkileri boşaltmak için porno izlenebildiği gibi, çiftin kendi aralarında yaptığı aşk oyunlarının unsurlarından (dokunuşlar, konuşmalar, pozisyonlar, yoğunlaşılan vücut bölgeleri, sevişilen mekan, bürünülen mizaç, giyilen elbise/üniforma, seksi kısıtlayıcı faktörler, kullanılan objeler vs) feyz almak için de izlenebilir. kurgunun da öğretebileceği/gösterebileceği şeyler vardır tabi ama başkalarının sahici şekilde tatmin olabildiğini bilmek kişinin kendi tatmini için daha inandırıcı bir yol olacaktır şüphesiz. "en iyi reklam kulaktan kulağa olandır"

14 yorum:

  1. Sanki sen anlattın ben de sözünü kesmeden dinledim. Öhm! ünlemiyle söze giriyorum. Ve koskocaman bir 'Bence' ekliyorum herşeyin başına;

    Düşünülmeden tüketilen ürünler üzerinde düşünmek ve yazmak.. Ve buradan anlaşılıyor ki, pornoya ürün olarak bakıyorum. Ki aslında bir sektör, üstelik popüler br sektör. İnsanlarsa bugün, daha çok tüketen, hayalgücü yerine hazır bir kurguyu tercih edecek kadar üretkenlikten uzak, bir hazza ulaşmak için artık hep daha hızlı olanını seçen yapıdalar. Para yapması doğal. Para yapan bir sektör de, sektör ne olursa olsun bayağılaşıyor.

    Belli başlı fanteziler dışında çeşitlenmeyen siyah beyaz porn filmlerin ardından, bgn binbir çeşit, porn düşkünlerini bile itebilen filmlerin varlığını, sektörün popülarizmi ve teknolojinin yapımcıya avantaj gb gözüken kolaylıklar sağlamasına bağlıyorum.

    Şu ana kadar eleştirel olabilecek tek yön, boş bir popülarizm eleştirisidir. Ancak aslında, pornonun popülerliği, şekil değiştirse bile, varlığını sürdürecektir. Çünkü buğday kadar temel bir tüketim gereğidir. Ve biraz itici olsa da şununla örnekleyeceğim : İnsanoğlu ekmeği pişirmeyi öğrendikten sonra buğdayı çiğ ekmekten uzaklaştı.- Aşksız cinsellik. Sonra fırınların kurulmasıyla, ekmek pişirmekten de uzaklaştı. Artık hazır ekmek yemekte.- Aşksız porno filmler.

    1

    YanıtlaSil
  2. Büyük ölçüde saptım belki senin bahsettiklerinden. Buradan itibaren senden birebir alıntılayarak devam edeceğim. Mikili Filmler kaydında belirttiklerine sonuna kadar katılıyorum. Bununla ilgili iki taslak ar blogumda. Yayınladığımda değerli yorumlarını beklerim. Ki bu ara kadın-erkek konusunda çok yazıyorum taslaklarda.

    Amatör videolar hakkında, pornonun insana sunduğu görsel uyarıcılar dışında, talep görmesinin temel sebeplerinden biri fantezi dünyasını beslemesidir bence. Bir çocuğun konuşan sarışın ve onunla arkadaş olabilecek kadar aptal/zeki bir süngeri seyretmek istemesi gb. Pornoda sunulan! parlak dev göğüsler de fantezi dünyasını besler. Ama bununla birlikte sarışın süngerde (sponge bob), çocuğun görmek istediği gb onun sorduğu soruları soran, onun sakarlıklarını yapan yani kendisi gb olan bir karakterle karşılaşmak ve onu tüketmek fikri, amatör pornoyu mükemmel olmayan bir yatak arkadaşının sadece kendisinde olmadığı, pek çok erkeğin de yatak arkadaşlarının aslında pornstarlardan farklı olduğu gerçeğiyle karşılaştırdığından cazip gelebilir. Bununla birlikte senin de belirttiğin gb kurgudan nispeten daha uzak olması ve belki!? sevgi barındırması yönüyle de cazip olabilir.

    Nitekim bu görüşlerin arkasında durabilmekle beraber, amatör pornonun eser miktardan daha fazla gerçek aşkı yansıttığını ya da taşıdığını düşünmüyorum. Kıskançlık saygı sevgi sahiplenme gb aşkın temelinde az ya da çok bulunan duyguların, sevişme anlarını kaydedip paylaşmaya fırsat tanıyabileceği görüşünde değilim.

    Cinsellik var olduğu sürece, cinsellikle ilgili sapkınlıklar da hep vardı. Genelde mahrem oluşundan gizli kapaklı ya da bgn olduğu gb illegal olsa da pornografi de cinsellik ve sapkınlık arasında bir yerde durmakta bağıra bağıra. Sesinin ne kadar çıktığı, teknolojiyle alakalı bana kalırsa. Mitolojinin bile aşktan yoksun bir cinsellik içerebildiğini düşününce, bugün karşı karşıya olduğumuz şey rahatsız etmiyor aslında beni. Sen rahatsızım demektesin demiyorum =)

    Fena dağıttım konuyu farkındayım. Dinlediğin için minnettarım. Bugün sokakta yürüyen kadınlar dahi, kendi tercihleriyle son derece pornografik olabiliyorlar. Erotizmin ötesinde!

    Bir de şuna çok ciddi anlamda inanıyorum ki, aşkla cinselliğin birbirinden ayrılması sadece zorlama, kolaya kaçma, sektörün dayatmasıyla hatta ya da kişinin ahlaksızlığı ya da tercihleriyle gerçekleşmesi dışında, bazen bir zorunluluk da olabilir. Çünkü bir kadın için bir ölçüde daha yüksek ihtimalle kolay olsa da aşk, erkek için aşk ihtimalinin seyrekliği ve cinsel birleşme arzunun sıklığı birleştiğinde, çokça aşksız cinsel birleşme yaşanabilir. Norm, cinsellik için aşkı beklemek gerektiği ise, pornografi salt bu yönüyle dahi normlardan uzaklaştığından kötü/anormal vs vs vs olabilir.

    Tekrar teşekkür ederim
    Sabrın için

    YanıtlaSil
  3. Büyük ölçüde saptım belki senin bahsettiklerinden. Buradan itibaren senden birebir alıntılayarak devam edeceğim. Mikili Filmler kaydında belirttiklerine sonuna kadar katılıyorum. Bununla ilgili iki taslak ar blogumda. Yayınladığımda değerli yorumlarını beklerim. Ki bu ara kadın-erkek konusunda çok yazıyorum taslaklarda.

    Amatör videolar hakkında, pornonun insana sunduğu görsel uyarıcılar dışında, talep görmesinin temel sebeplerinden biri fantezi dünyasını beslemesidir bence. Bir çocuğun konuşan sarışın ve onunla arkadaş olabilecek kadar aptal/zeki bir süngeri seyretmek istemesi gb. Pornoda sunulan! parlak dev göğüsler de fantezi dünyasını besler. Ama bununla birlikte sarışın süngerde (sponge bob), çocuğun görmek istediği gb onun sorduğu soruları soran, onun sakarlıklarını yapan yani kendisi gb olan bir karakterle karşılaşmak ve onu tüketmek fikri, amatör pornoyu mükemmel olmayan bir yatak arkadaşının sadece kendisinde olmadığı, pek çok erkeğin de yatak arkadaşlarının aslında pornstarlardan farklı olduğu gerçeğiyle karşılaştırdığından cazip gelebilir. Bununla birlikte senin de belirttiğin gb kurgudan nispeten daha uzak olması ve belki!? sevgi barındırması yönüyle de cazip olabilir.

    Nitekim bu görüşlerin arkasında durabilmekle beraber, amatör pornonun eser miktardan daha fazla gerçek aşkı yansıttığını ya da taşıdığını düşünmüyorum. Kıskançlık saygı sevgi sahiplenme gb aşkın temelinde az ya da çok bulunan duyguların, sevişme anlarını kaydedip paylaşmaya fırsat tanıyabileceği görüşünde değilim.

    Cinsellik var olduğu sürece, cinsellikle ilgili sapkınlıklar da hep vardı. Genelde mahrem oluşundan gizli kapaklı ya da bgn olduğu gb illegal olsa da pornografi de cinsellik ve sapkınlık arasında bir yerde durmakta bağıra bağıra. Sesinin ne kadar çıktığı, teknolojiyle alakalı bana kalırsa. Mitolojinin bile aşktan yoksun bir cinsellik içerebildiğini düşününce, bugün karşı karşıya olduğumuz şey rahatsız etmiyor aslında beni. Sen rahatsızım demektesin demiyorum =)

    Fena dağıttım konuyu farkındayım. Dinlediğin için minnettarım. Bugün sokakta yürüyen kadınlar dahi, kendi tercihleriyle son derece pornografik olabiliyorlar. Erotizmin ötesinde!

    Bir de şuna çok ciddi anlamda inanıyorum ki, aşkla cinselliğin birbirinden ayrılması sadece zorlama, kolaya kaçma, sektörün dayatmasıyla hatta ya da kişinin ahlaksızlığı ya da tercihleriyle gerçekleşmesi dışında, bazen bir zorunluluk da olabilir. Çünkü bir kadın için bir ölçüde daha yüksek ihtimalle kolay olsa da aşk, erkek için aşk ihtimalinin seyrekliği ve cinsel birleşme arzunun sıklığı birleştiğinde, çokça aşksız cinsel birleşme yaşanabilir. Norm, cinsellik için aşkı beklemek gerektiği ise, pornografi salt bu yönüyle dahi normlardan uzaklaştığından kötü/anormal vs vs vs olabilir.

    Tekrar teşekkür ederim
    Sabrın için

    2

    YanıtlaSil
  4. merakla beklediğim yorumlar geldi :)

    ilk yorumundan, pornonun ticari meta olması ve para kazanma hırsıyla insanların taleplerini doyurmaktan, bu talepleri sömürme yoluyla insanların taleplerini şekillendiren bir konuma gelmesi konusunda hemfikir olduğumuzu görüyorum.

    amatör pornoların fantezileri beslediği konusunda da hemfikiriz. bunu yemek tarifi olarak düşünebiliriz. aynı yemeği daha (az) acı/ekşi/tatlı/baharatlı yaparak yeni tatlar denemek nasıl kültürel bir zevk unsuruysa seksde de (her ne kadar iki kişi arasında gerçekleşen mahrem bir aktivite olsa da sonuçta tek başına yapılmasını gerektirecek kadar da gizli bir konu değil) aynı yeni tatları denemek bir zevk unsuru olabilir. sonuçta en iyi öğrenme şekli başkalarını taklit etmek. zevk konusunda da başkalarının fantezilerini deneyimlemek iyi bir eğitim/keşif aracı.

    amatör pornonun izleyenlere diğer insanların da kendileri gibi mükemmel olmadığını gösterip kişiyi tatmin etmesini/rahatlatmasını geçici bir durum olarak görüyorum. sonuçta bu porno sektörünün şişirilmiş ikonlarla üzerimizde yarattığı gerginlikten doğan bir rahatlama, normale dönme sürecinde gerçekleşen geçici bir tepkime diyebiliriz buna.

    aynı şekilde amatör pornonun sonuçta tamamıyle aşk içeremeyeceği görüşüne katılıyorum. ancak amatör pornoların böyle bir zorunluluğu da olmadığına inanıyorum. sonuçta yemek benzetmesinde olduğu gibi sırf doymak için bazen keyif almadan da yemek yediğimiz oluyor.

    yazıda da değindiğim gibi bir izleyen olarak izlediğimiz ister profesyonel isterse amatör porno olsun her izleme aktivitesi aslen bir dikizleme, daha derinde ise asal sahneye saldırının yani rakibin yerine geçme saldırganlığının pasifleştirilmiş bir hali. hiçbir sevişme aşkın tam ifadesini tabi ki sunamaz. ama aşk için somut bir ifade biçimi olabilir kimi zaman.

    kıskançlık ve sahiplenme gibi aşkın olmazsa olmazı iki konuya değinmen iyi olmuş. bu hisler aşkın asla iki kişi yaşanmadığının kanıtı aslında. her zaman bir üçüncünün varlığı aşkın harlanmasını sağlıyor. bunu elbet sevişen çiftlerde görebilmek zor ama izleyen kişinin sevişen çiftlerden biriyle, ötekiyle hatta her ikisiyle özdeşleşebilme kapasitesiyle bu hisleri yaşayabilmesi mümkün. burada çift aslen bir sevişme sahnelerken gerçekçilikten çok izleyende uyandırdığı özdeşleşme sayesinde izlenmek isteniyor insanlarca. bu da bizi her zevke göre çeşit çeşit porno türlerinin çıkmasına kadar götürebiliyor.

    "Cinsellik var olduğu sürece, cinsellikle ilgili sapkınlıklar da hep vardı"

    aslında işlevsel olarak soyun devamı demek olan cinselliğin sapkınlığa meyletmesinin nedenini hayvanlara nazaran insanların düşünsel yetilerinin gelişmiş olmasına bağlayabiliriz. yunuslar ve bonobolar gibi birkaç tür haricinde zevk için seks yapabilen hayvan türü pek bilmiyoruz.

    zekanın türlü dış dünya uyaranlarını anlamlandırabilme kapasitesi onun her olayı soyutlayıp kendi anlamını üretebilmesine olanak da tanıyor. cinsellik de tabi bundan nasibini alıyor. zekamız bize tehlikeli dünyada hayata kalma olanağı sağladığı kadar aynı dünyayı her ne kadar yaşanabilir de olsa diğer insanlardan yanlış/farklı algılayabilmemize de neden oluyor. klişe olacak ama bir bardağın yarısını dolu olarak görebilirken başkasının bu bardağın yarısının boş olduğunu iddia etmesi fiziksel gerçekliğin ölçümlenmesinden çok bunu bizim zekamızın nasıl yorumladığıyla alakalı. bu da bizi geçmiş yaşantılarımızdaki deneyimlerin farklılığına kadar götürür. fantezi ve sapkınlıklar da işte bu geçmiş deneyimlerden gelen örselenmelerin açığa vurulması oluyor.

    YanıtlaSil
  5. (devam)


    dediğin gibi cinsellik ile aşkın ayrımlaşması kimi zaman zorunluluk olabiliyor tabi ki. ancak önce de değindiğim gibi cinsellik ile aşkın her defasında birarada olması gibi bir zorunluluk da yok bence. bu noktada kadın ile erkeğin aşk duyumları arasında fiziksel sebeplerden dolayı bir fark evet var [aklıma "before sunrise" filmindeki 99 kadın 1 erkek ve 99 erkek 1 kadın karşılaştırması geliyor :)] ama günümüzde kadınların gittikçe artan ekononik özgürlükleri ve doğum kontrol yöntemleri ile bu farkın gittikçe kapandığı da bir gerçek. aşkı beklemek için içgüdülerimizi bastırmanın da daha tehlikeli sonuçları doğurabileceği gerçeği var bir yandan.
    bu bakımdan son kertede fikir ayrılığına düşüyoruz :) norm cinsellik için aşkı beklemek olmamalı. norm aşkı beklerken cinselliğe ket vurmayıp aşk geldiğinde cinselliği aşkla bütünleştirebilmek olmalı. porno da bir sömürüden uzak bir keyif unsuru olmalı :)

    yorumun için çok teşekkür ederim. normalde bloga yazmayı isteyip de motivasyonsuzluktan dolayı erindiğim şeyleri sayende döküverdim :)
    bloguna yazacağını bahsettiğin yazıları da merakla bekliyorum.

    YanıtlaSil
  6. Rica ederim. =)

    Son kertedeki ayrılık için; ...norm ise demiştim, keza norm olduğu düşüncesinde değilim.

    Hayattaki gerçek cinsellik için de amatör porn sahneleri için de aşk içermesi gerektiği düşüncesinde değilim.

    Kadının giderek farkı kapatması konusunda, yaradılış gereği bu fark hiç kapanmaz demekteyim. Bu fikrim de kült tabir ettiğim ama klişeliğinden fena kıllandığım bir hadisedir. =)

    YanıtlaSil
  7. Bir de üstüne ben teşekkür ederim
    =)

    YanıtlaSil
  8. e o zaman kadın-erkek farklılığı dışında (bunu kabul etsem de ilişkiyi belirleyecek derecedeki öneminin gittikçe azaldığına inanıyorum) pek görüş ayrılığı yokmuş :)

    YanıtlaSil
  9. Olmalı mıydı?
    Ya da var gb mi hissettirmiştim?
    Ya da neden olmalıydı/vardır gb düşünmüştün?

    =)

    YanıtlaSil
  10. yoo tabi ki olması gerekli değildi.
    düşünceler dile getirilince öyle düşünüyor olmak elbette gerekli değil.
    argüman geliştirmek için bir tarafa iddia hasletmek gibi kötü ama verimli bir huy diyebiliriz sebep olarak.

    ya da belirsizlik olmasındansa en kötüsü olsun kabilinden zorlama bir kadercik falan. hatta taktik de olabilir, rengini belli etmeye zorlamak için.

    konunun kendi kendine konuşmaya dönmesini engellemek için de olabilir tabi :)

    YanıtlaSil
  11. Bi'tabi =)

    Verimli huy güzel.
    Kadercik'in çağrışımlarını da sevdim. Zaman zaman alıntılarım, müsadenle.

    Kendi kendine konuşmak mevzuunda, o da güzeldir gerçi severim ben.

    YanıtlaSil
  12. eheh "kadercilik" yazacaktım typo yapmışım.
    beğendiysen senindir artık :)

    kendi kendine konuşmanın başkasını dinlememeye varmasından imtina ettiğimden. yoksa en hafifi, uykuyu nasıl bekler insan kendi kendine konuşmasa di mi?

    YanıtlaSil
  13. Teşekkür ederim, kadercik için =)

    Bloglar dolusu dinleyebilir insan, yeter ki aklında 'dinlemek' olsun, başkalarının ve fikirlerinin bilinci ile varlığı kabulunde olsun

    Bu arada, erectile dysfunction'da 'önce kabul ettirmek gerekecek' demişsin.
    Büyük bir soru işareti açıyorum kayıtta, cevaben beklerim.

    Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  14. davete icabet etmemek olmaz :)

    YanıtlaSil