oxford sözlükleri

geçen ay oxford dictionary of english'in üçüncü baskısı yayınlandı. baskı derken içinde değişiklik ve yeniliklerin olduğu güncel versiyon anlamına gelen edition'dan bahsediyorum. gerçi edition'ın türkçedeki doğru karşılığı bu mu ondan da emin değilim çünkü baskı ve basımın anlamlarına ne kadar baksam da kafama girmiyor.

herneyse, bir sözlüksever olarak sipariş vermemek için kendimi zor tutuyorum açıkçası. kitaplıkta 20'yi aşkın sözlük, cd'lerde de bir o kadar sözlük programı durur ama tatmin olmam mümkün değil gibi artık. olay kör bir tutkuya dönüştü benim için.

öte yandan piyasada bir çok oxford sözlüğü var. haliyle kafalar karışabilir. insanlar hangisi ne işe yarar merak edebilir. anlatalım:
oxford dictionary of english ilk baskısını 1998'de yapıyor. "new oxford dictionary of english" adıyla çıkıyor piyasaya ilk olarak. "new oxford american dictionary" ise bunun amerikan versiyonu oluyor. ikinci baskısı 2005'te yapılan sözlük 355,000 adet entry içeriyor (kelime demiyorum çünkü neyin kelime sayılacağı muğlak bir olay) geçen ay yayımlanan son baskısında ise 2,112 sayfa var. fiyatı da 40£ yani 90tl falan. bunun "compact", "pocket", "little", "mini" ve "concise" adlarıyla çeşitli amaçlara göre (akademik, günlük, vs) kısaltılmış versiyonları da vardır. online versiyonu yıllık 40£ (+kdv) istiyor.

oxford advanced learner's dictionary, yabancı dil olarak ingilizce öğrenenlere yönelik bir sözlük. ilk olarak 60 yıl önce basılmış. 2010'da sekizinci baskısına ulaşmış. bununla aynı kulvarda iş gören longman, cambridge, collins, merriam-webster ve macmillan gibi rakip advanced learner sözlükler vardır. bir de wordpower diye  beginner learner'lar için diyebileceğimiz daha basit versiyonu vardır.


oxford english dictionary, kısaca oed olarak da bilinir ve sözlüklerin babasıdır. ilk baskısı için 1884'te başlayan proje ancak 1928'de mutlu sona erişebiliyor. ikinci ve şu anki baskı 1989'da çıkarılıyor. bunda kelimeler asla silinmez, devamlı eklenir. 2000 yılından beri oed.com adresinde online halde de bulunmaktadır ama paralıdır ve oldukça da pahalıdır (yıllık bireysel üyelik 240£ yani 550tl civarında). online versiyona üç ayda bir yeni kelimeler eklenir ve projedeki o zamanki aşamaya göre belli bir harf aralığındaki kelimeler tekrar gözden geçirilir. kitaplaştırılmış hali 20 cilttir ve toplamda 21,000 küsür sayfalık hacme sahiptir. fiyatı 750£ yani 1,750tl kadar. üçüncü baskısının 2013'te falan tamamlanması bekleniyor. bunun 2 cilt 3,804 sayfalık "shorter" ve ayrıca tek cilt 1,728 sayfalık "concise" versiyonları da vardır.

ingilizlerin oxford'una karşılık amerikalıların da meşhur webster sözlükleri vardır: webster’s new college, merriam-webster’s collegiate, webster’s third international, random house webster’s unabridged sözlükleri ... diye gider. ama onlara girmeye cesaretim yok hiç :)

oxford english dictionary: 
oxford advanced learner's dictionary: 
oxford dictionary of english: 
http://www.oxforddictionaries.com/

(01 Aralık 2010, ekleme) aradaki farkın bizzat oxford tarafından anlatıldığı bir yazı:
http://www.oed.com/public/oedodo/the-oed-and-oxford-dictionaries

2 yorum:

  1. Bir an başımı kaldırıp kitaplıktaki diğer sözlüklerin yanına ne kadar yakışacağını düşündüm 21.000 sayfanın.. =)

    Bir de diğer baştacım vardır tabii Pocket Oxford Chinese Dictionary! Ama pocket denerek 220,000 kaleme haksızlık edilmiş gibi hissederim, baştacıma =)

    Bandrole gömdüğüm parayla arabayı yenilerdim cidden

    YanıtlaSil
  2. geçen senelerde bir haber okumuştum. elemanın biri azmetmiş, bir yılda 21,000 sayfanın tümünü okumuş. ne kadar özenmiştim :) hah, haberi de buldum:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7654511.stm

    oxford'un sözlüklerine little, mini, pocket diye adlar koyarak ben de haksızlık yaptığını düşünüyorum. ama beri yandan goliathvari oed'yi görünce bir şey de diyemiyor insan :)

    YanıtlaSil