"burada, zihinsel yaşamımızın narsizmin sınırılarının ötesine geçmesini ve libidoyu nesnelere bağlamasını neyin zorunlu kıldığı sorusuna değinmeye kalkışabiliriz. düşünce çizgimizi izlediğimizde elde edeceğimiz yanıt bir kez daha, bu zorunluluğuni benin libidoyla yatırılmasının belli bir miktarı aştığında ortaya çıkacağı şeklinde olacaktır. güçlü bir bencillik hasta olmaya karşı bir savunmadır ama son aşamada hasta olmamak için sevmeye başlamamız gerekir; engellenme sonucu sevemediğimiz takdirde hastalanmaya mahkumuzdur."
[sigmund freud, narsizm üzerine bir giriş]

7 yorum:

  1. Niye bu yazı bana yazılmış gibi.d

    YanıtlaSil
  2. sana değildi. kitap şimdi bitti ve çizdiğim bazı yerleri girmek istedim. birkaç tane daha gireceğim ama önce bloguna bir uzuun yorum-cevap girmekle meşgulüm :)

    ama tabi öyle hissediyorsan, sana hitap ettiğini düşünüyorsan tamamen tesadüf de olamaz. kendi düşüncelerinle alakalı bir şeyler bulmuşsundur ;)

    YanıtlaSil
  3. son cümle mükemmel.. bu arada dil fortçuluğu konulu yazına "freud sürçmesi" notu düştüğüm de kayda geçsin lütfen :)

    YanıtlaSil
  4. ve pikobet pası gole çeviriyor :)

    YanıtlaSil
  5. Her ne kadar Freud'da olsa, bu tip durumlarda kullanılan 'gerekli' kelimesini işlevsiz buluyorum. Bana sürekli 'böyle olmamalıydı, şöyle olmalıydı' gibisinden söylemleri hatırlatıyor.

    Sevmek gerek, anlamak gerek, hissetmek gerek, empati kurmak gerek. Sanki tüm bunlara tam olarak ulaşamayacağımızı bildiğimizden, kendimize sürekli olarak tekrar ederek 'doğrular' üzerinden bir nevi tatmine ulaşıyoruz. Ama sonuç olarak ne seviyoruz, ne de haliyle anlıyoruz.

    Abartıyor muyum, Orhan?

    YanıtlaSil
  6. "engellenme sonucu sevemediğimiz takdirde" sözünü kaçırma ama burak. bunlara tam olarak ulaşamayacağımız gerçeğini inkar etmek için sürekli "doğrular" üzerinden tatmine ulaşmak nihai bir yöntem değil, çabadır. inanma çabasıdır. birisi inanmak için çabalıyorsa bu inancını azaltan şeylerin gücünün etkisindendir. freud buna "engellenme sonucu" diyor.

    abartmıyorsun bence. sadece engellenmenin ne kadar büyük olabileceğini gösteriyorsun.

    YanıtlaSil
  7. Evet, biliyorum. Sadece bu 'gerekli' kelimesini ne zaman görsem, rahatsız oluyorum.

    :)

    Komik, 'abartmıyorsun' dediğini yeni fark ettim. En başından beri 'abartıyorsun' diye okuyordum.

    YanıtlaSil