kadının soyu yok

kadının evlenince eşinin soyadını alması, günümüzde zorunluluktan seçime evrilmiş durumda fakat eşitlik adına yapılan bu sembolik değişim yeterli değil hatta işyerinde kadının aleyhine durumlara da neden olabiliyor

asıl eşitlik erkeğin de evlenirken eşinin soyadını alma seçimine tabi olmasıdır. yani evlenen çift hangisinin soyadını kullanacağına beraber karar verebilmelidir. bu yöntem eminim çoğu kişiye saçma gelecek: 

"erkek niye durup dururken soyadını değiştiriyor ki?"

işte asıl mesele de bu zaten. peki kadın niye durup dururken soyadı değiştirme seçimiyle başbaşa bırakılıyor? erkek egemenliğini yıkacak olan nokta kadınların erkeklerle eşit statüye yetişme çabası değil, bizzat ataerkil zinciri kıracak olan usülleri ortadan kaldırmaktan geçiyor. bir erkek daima babasının soyadını taşıyacaksa kadın soyadı prosedüründe yapılacak her tür değişiklik eksik kalacak. 

soyadı seçiminde tek yöntem illa eşlerin soyadlarından birini seçmek de olmayabilir. her iki eş iki soyadı bir arada da kullanabilir veya bambaşka yeni bir soyad da seçilebilir. yöntem ne olursa olsun kadının tabi olduğu soyadı prosedürlerine erkek de tabi olmalıdır ki eşitlikten söz edilebilsin.

son olarak, soyadı değişiminde yaşanacak bürokratik sorunların pek de ciddiye alınabilecek bir yönü olduğunu sanmıyorum. kadın için soyadı değişikliği bugüne kadar sorun olmadıysa ya da ne kadar sorun olduysa erkek için de bundan farklı sorunlar ortaya çıkacağını sanmak zaten toplumsal düzenin ne kadar da erkek odaklı kurulduğunun kanıtı.

3 yorum:

  1. Asıl eşitlik herkesin kendi giderlerini karşılamasıyla olur. Günümüzde bile evlilik, kadının yaşam standardını yükseltmek için kullandığı bir araçtır. Ne zaman ki kadınlar kendilerinden daha az kazanan veya hiç kazanmayan erkeklerle ciddi oranlarda evlenmeye ve onlara bakmaya başlarlar, o zaman eşitlikten sözedilebilir, o zaman soyadı kalkülüslerine sıra gelebilir.

    Böyle sembolik oyunlarla feminist olunmaz.

    YanıtlaSil
  2. günümüzdeki evliliği kadın yaşam standardını yükseltmek için kullandığı bir araç olarak görmek, köleliği kölelerin yaşamını idare etmek için yaptığı iş olarak görmek gibi bir şey yahu. erkek de babasının hayrına evleniyor tabi. kim kimi kullanıyor acaba? farklı ülkelerde mi yaşıyoruz nedir, benim gördüğüm bildiğim: kadının erkekten fazla kazanması en çok erkeği rahatsız ediyor. neden acaba? kimin kimle evleneceği tercih meselesi ancak şu durumda görülen gerçek var ki ekonomik özgürlük aynı zamanda karşı taraftaki için ekonomik muhtaçlık demek. kadın olsun erkek olsun eğer bu toplumsal bir olguysa öyle "kadın da erkeğe baksın o zaman da görelim" demekle olmaz. burada zaten acziyetten bahsediyoruz, erkek de aciz olsun demiyoruz.

    soyadı elbet sembolik bir mesele. tıpkı putların sembolik olması gibi. ya da ırak işgalinde ilk önce saddamın heykelinin devrilmesi gibi. sembolleri yıkmak iyi bir başlangıç.

    feminist iddiası da iyiymiş. zaten her imadan okunuyor düşünceler.

    YanıtlaSil
  3. ben üniversite öğrencisi bir kadınım benim dönemimde okuyan benim sınıfımda bulunan insanların kadın erkek dağılımı yarı yarıya üstelik bölümüm hukuk fakültesi kazanması da okuması en azından benim için zor ve masraflı..

    ben şimdi bu bölümden bu sınıftan zeka seviyesi eğitimi öğretimi benimle aynı seviyede olan yani tıpkı benim gibi olan bir erkek kişi ile evlendiğimde neden onun soyadını devlet zoruyla devletin zorbalığıyla almak zorunda kalıyorum? yukarıda eleştiride bulunan ve sırf erkek olduğu için bırakın isminden hiç birşeyinden feragat etmek zorunda olmayan beyefendi bunu cevaplayabilir mi acaba?
    bu konuda lafı sulandırmak için bir de soyadınız zaten babanızın o da erkek heh he şeklinde kendilerince üst düzey zeka şovu yapılıyor ama kadınlar biliyor ki bugün soyadım konusunda özgür bırakılırsam bu benim bütün nesilime işleyecek ve artık benim soyadım olacak tıpkı bir zamanlar hiç soyadı olmayan adamlara devletin belirlemesiyle soyadı verilmesi bunun sürdürülmesi gibi.
    sözün kısası bu durumu ancak ezilenler ve bu zorbalığa uğrayanlar anlayabilir tüm hukuk ve devlet düzeni kendilerine göre yapılmış kişilerin anlamsını beklemiyorum siz kendi dünyanızda evli olduğunuz kişilere para yedirdiğinizi onların aslında size parasız hizmetçilik yapmış olma ihtimalini düşünmeden yaşayın üstüne de çocuk falan yaptırırsızınız kadın taşır doğurur falan sizin çocuğunuzu..

    haa birde böyle şeyler sembolik ya hani oyun ya bunlar, keşke sorsaydık beyimize tam olarak neler sembolik değil oyun değil bi belirleme yapsaydı da onun sözünden çıkmasaydık keşke neyse affeder heralde bizleri..

    YanıtlaSil